tisdag 7 juni 2011

Nära Jesus upplevelse

En söndag i maj besökte vi en kyrka på annan ort. Det var regnigt och mycket trafik. Vi insåg att vi inte skulle hinna fram i tid, utan kanske bli tio minuter sena. Väl framme såg jag mitt barnbarn, 6½ år, vinkande stå på trottoaren och vänta. Precis som han lovat, hade han väntat för att denna söndag visa mormor till hissen, som skulle ta mig två stentrappor upp till kyrksalen. "Jag har väntat länge på dig!" sa den trogne gossen. Älskade unge, honom kunde man lita på! Vad jag inte visste var att hissen tog mig upp och rakt in i kyrksalen, rakt in i bön och lovsång.
Jag omslöts direkt av en mättad atmosfär av helighet och Jesusnärhet. Sådana gånger blir jag så berörd så tårarna kommer som "ett brev på posten". Ibland pinsamt ibland självklart tillåtet som i denna kyrka, där detta hände mig en tredje gudstjänst. Det kan bara förklaras med en "nära Jesus upplevelse". Det vill vi väl alla ha - både i kyrka och vardagsliv.

Efter dop av ett par unga män fick predikanten förmedla, vad han fått till församlingen.
Enkelt, klart och tydligt ville han påminna om Jesus som herde, som aldrig lämnar fåren.
Han hänvbisade till många Bibelverser. Det som fastnade bäst var Upp.1:8 "Jag är A och O, säger Herren, han som är och som var och som kommer,..." Språkintresserad lystrade till, när han började att prata om tempus. Presens, imperfekt och futurum.
Många kristna stannar gärna vid imperfekt: vad Jesus sa och gjorde, när Han gick på jorden. Många lever gärna i futurum - framtiden, när Han ska komma tillbaka, i eskatologin.
Jesus ÄR här och nu - inte bara igår eller i morron. Jesus ÄR vår herde här och NU.
Jesus, Herden, ÄR med i alla olika situationer: i stormen, i hissen, i ambulansen, hemma, på jobbet, på tentan, med i sjukdomen, när du blir uppsagd från jobbet. Jesu ÄR med!
"Och jag ÄR med er alla dagar till tidens slut."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar